Inflatie? Meer dan de helft van de Nederlanders verwacht eigen kerstbudget te overschrijden

“Nederlanders lijken niet op cadeautjes in te willen leveren”

Kerst staat weer voor de deur. Misschien denk jij al na over de perfecte cadeaus en feestmaaltijden, maar hoe zit het met jouw kerstbudget in een jaar van inflatie en hoge kosten? 73% van de Nederlanders stelt voor zichzelf een budget op voor de feestdagen. Opvallend hierbij is dat 54% nu al denkt zich niet aan dit budget te houden. Dit blijkt uit een onderzoek van TrustDeals.

Wij deden onderzoek naar de invloed van inflatie op het shopgedrag van Nederlanders rondom de feestdagen. Hieruit blijkt dat de feestdagen voor veel Nederlanders een moment zijn om alles even te vergeten. 32% zegt het in deze periode minder nauw te nemen met geld. Vrouwen blijken echte budgetkampioenen: 80% bepaald van tevoren een budget en maar liefst 70% zegt zich hier ook strikt aan te houden. Mannen daarentegen, blijken iets losser met hun kerstuitgaven. Een op de drie mannen (33%) zegt het kerstbudget te negeren.

Tim Vrij van TrustDeals ziet ook dat Nederlanders zoekende zijn. “We merken momenteel een enorme stijging in zoekopdrachten met betrekking tot voordelige cadeaus. Nederlanders zijn op zoek naar leuke cadeautjes, zonder daarvoor diep in de buidel te hoeven tasten. Voor velen is het idee van meerdere kleine cadeautjes in plaats van één groot cadeau iets waar ze nu de voorkeur aan geven. Het helemaal achterwege laten van cadeautjes is voor velen geen optie.”

Online vs fysiek shoppen

Cadeautjes, voor 63% hoort dit er echt bij met kerst. Toch zegt ruim een op de drie respondenten niet aan cadeautjes te doen omdat alles al duur genoeg is vanwege de inflatie. In de aanloop naar de feestdagen valt op dat 56% van de Nederlanders een voorkeur heeft voor fysiek winkelen ten opzichte van online shoppen voor de feestdagen. Niet geheel opvallend is dat 83% hiervan zich in de leeftijdsgroep van 65+ bevindt. Aan de andere kant geeft 44% de voorkeur aan het gemak van online winkelen voor hun kerstcadeaus. Dit is vooral populair onder de meerderheid (62%) van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar.

Persoonlijke afwegingen

Lootjes trekken of cadeautjes onder de kerstboom? 64% van de Nederlanders geeft aan hun uitgaven te laten afhangen van de persoon voor wie het cadeau bestemd is. Dit komt vooral tot uiting bij de leeftijdsgroep van 18 tot en met 34 jaar, waarbij voornamelijk mannen (66%) aangeven persoonlijke overwegingen te laten meespelen in hun uitgaven.

Tim Vrij