Nederlanders in de ban van Black Friday-verleiding

Nederlanders staan klaar om massaal op koopjesjacht te gaan met Black Friday. 63% van de Nederlanders geeft aan dat Black Friday-deals hen kunnen overtuigen om aankopen te doen die ze anders niet zouden doen. Vooral jongvolwassenen en dertigers blijken gevoelig voor de verleiding. Maar liefst 77% van de koopjesjagers behoort tot de leeftijdscategorie van 18 tot en met 34 jaar.

Steeds meer mensen ontdekken de voordelen van Black Friday en daarom deden wij onderzoek naar de populariteit van Black Friday onder de Nederlanders. Hieruit bleek dat maar liefst 88% van de Nederlanders de internationale kortingsdag die dit jaar op 24 november valt kent. Een op de tien kent het alleen van naam en maar slechts 1% kent Black Friday niet. Geef jij toe aan de verleidelijke kortingen? Dan ben je niet de enige! Twee derde (66%) van de Nederlanders geeft aan aankopen te hebben gedaan tijdens Black Friday.

Wij zien dit ook terug in onze interne cijfers waar jaarlijks een enorme terugkerende piek van ruim 11 keer zoveel als op een reguliere vrijdag te zien is. Het is dus duidelijk dat Nederlanders fanatiek gaan shoppen op en rondom Black Friday. In deze periode zien zij de kans om te kopen wat ze willen hebben tegen veel lagere prijzen.

Koopgedrag tijdens Black Friday

Tijdens Black Friday blijken Nederlandse shoppers slim en doelgericht te werk te gaan. Maar liefst 75% zegt tijdens Black Friday specifiek op zoek te gaan naar de allerbeste deals. Iets al een tijd op het oog hebben, maar wachten op een korting? Dat is iets wat veel Nederlanders doen. 69% van de shoppers geeft aan hun aankopen bewust uit te stellen tot Black Friday. Heel slim, aangezien wij zien dat de meeste merken zeker een leuke deal aanbieden voor deze dag.

Gevraagd naar de laatste Black Friday-aankoop die zij hebben gedaan, geeft 66% aan dat zij deze aankoop zonder de korting niet gedaan zouden hebben.

De dag waarop Black Friday valt is natuurlijk ook nog eens slim gekozen. Met de feestdagen in het zicht zijn consumenten al geprikkeld om aankopen te doen en zijn ze slim genoeg om voor de beste deals te kiezen.

De beste items om te scoren

Er bestaan vele categorieën waaruit consumenten kunnen kiezen om aankopen te doen. Van mode tot huishoudelijke apparaten, van elektronica tot sportartikelen. Maar wat is volgens Nederlanders de favoriete categorie om de beste items in te scoren tijdens Black Friday? Dat blijkt voor vrouwen en mannen nogal anders te liggen. Waar de vrouwen vooral warmlopen voor deals in de mode, geven mannen de voorkeur aan audiovisuele apparaten, zoals tv’s en koptelefoons.

Christiaan van Amstel